Pædagogiske tilgange

Hvordan arbejder vi?

Generelt for §§ 103 og 104

Udgangspunktet for det pædagogiske arbejde er for begge dagtilbud nærmeste udviklingszone (NUZO), stilladsering, neuropædagogik og anerkendende tilgang. Der er særligt fokus på fysisk/mental sundhed og udvikling mod så høj grad af selvhjulpenhed som muligt.

1 gang årligt vil myndighed i samarbejde med borgeren og dagtilbuddet udarbejde indsatsmål, som der årligt følges op på. Opfølgningen foregår som udgangspunkt til et møde, hvor borgeren, evt pårørende/ værger, botilbud og dagtilbud deltager. 

Særligt for § 103 – beskyttet beskæftigelse – VIKA’

Der tages udgangspunkt i, at ”ALLE KAN NOGET, OG SAMMEN KAN VI DET HELE” og værkstedsassistentens fornemste opgave er, at guide og sammensætte opgaver til den enkelte § 103 medarbejder, på en måde så han/hun oplever lykkes med de opgaver, som skal løses i virksomheden VIKA’. Arbejdsfællesskab, ligeværdighed og høj arbejdsidentitet er i centrum. Alle opgaver tilpasses den enkeltes behov og ressourcer.

Særligt for § 104 – Aktivitet og Samvær

Hverdagen bærer præg af mest mulig struktur og forudsigelighed, som kommer til udtryk på forskelligvis og i forskellig grad i grupperne. For at understøtte forudsigelighed og personlig udvikling gøres brug af pædagogiske værktøjer som piktogrammer, boardmaker, jeg støttende samtaler og guidning. Kendetegnende for de aktiviteter og det samvær, der tilbydes som aktivitet og samvær er, at borgerne skal have det sjovt og have en oplevelse af, at de lykkedes med det, som de laver. Medarbejderne skal hver dag bedst muligt sikre, at borgerne går hjem med et smil på læben.